21. maj 2015

Guld og gamle gardiner

For længe siden fandt jeg det her stykke stof i en genbrugsbutik, det har vist været et gardin en gang i tidernes morgen. Der var kun lige 110 x 130 stof, så jeg har været meget i tvivl om hvad jeg skulle bruge det til. Jeg besluttede mig til sidst for en jakke, der med hiv og sving og lidt for korte ærmer, lige præcist kunne være på stoffet.

Mønsteret er lavet med udgangspunkt i den her jakke, som jeg ved passer mig godt over skuldrene. Jeg har gjort den længere, fjernet indsnittene ved halsen og lavet en besætning langs åbningen. Og den besætning der ikkås, det gik altså ikke helt godt. Den endte med at blive virkelig mærkelig ved nakken, så jeg måtte lave en lidt alternativ afslutning ved halsen. Det er blevet ok, men mindede mig om hvorfor jeg nogle gange bør sy efter et helt ægte snitmønster. Det er sjovt at lave mønstre selv, men jeg har alligevel aftalt med mig selv, at jeg skal prøve lidt flere rigtige mønstre. Også fordi at jeg trænger til at lære noget nyt, og når jeg laver mønstrene selv, vælger jeg som regel bare noget jeg kan i forvejen. Og det lærer man jo ikke så meget af!

For nylig fik jeg en mail fra en dame helt i New Zealand, som ville ønske at jeg skrev på engelsk. Det er ikke lige noget jeg før har tænkt over, men jeg kan godt se - især efter at jeg langt om længe har fået bloggen på Instagram - at det da egentlig er lidt dumt, ikke at bruge mulighederne for at udveksle erfaringer og inspiration på tværs af landegrænser.

So from now on, I’m gonna make an English summary of my blogposts.

English summary:
I found this fabric in a thrift shop ages ago, I think it has been a curtain once. I managed to fit the pattern pieces of a jacket on the rather small piece of fabric, although the sleeves ended up being a bit shorter than I intended.
I have used the pattern of this jacket, with a few alterations. I added length, took out the incisions by the neckline, and added a band to the front.
I sort of improvised the band and it didn’t go very well around the neck. It ended up ok. Not great, but ok. I really need to start using real patterns once in a while!






17. maj 2015

Endnu en slyngevugge

Den sidste uges tid har den her vugge hængt i stuen, og sat mine hormoner under et alvorligt pres. Kæft hvor var det bare hyggeligt, at have sådan en lille knirkende bebs hængende der.....
Men foreløbig er den altså beregnet til en venindes lille dreng, der kan komme til verden hvert øjeblik det skal være. (Seriøst, jeg er så skruk, at jeg er misundelig over at hun skal igennem en fødsel lige om lidt! Den er helt gal)
Jeg har selvfølgelig brugt min egen DIY, og derudover lagenlærred fra Stof og Stil og bånd fra Stof og Stuff.


6. maj 2015

Buksedragt

Det er faktisk lykkedes mig at lave en buksedragt! Og den har nogenlunde den facon jeg sigtede efter, og sidder også helt hæderligt.
Mønsteret har jeg lavet ud fra disse bukser, sat sammen med overdelen fra denne kjole.  Bukserne har jeg forlænget ca. 15 cm i livhøjden (er der noget der hedder det?), og overdelen har jeg tilsvarende forkortet, så skæringen sidder i taljen.
Der skete et eller andet under transformationen af buksemønsterets bagside, der er for meget stof, og det er ligesom formet forkert, så den sidder ikke helt optimalt bagpå. Jeg har ellers lavet to prøvemodeller i lagenlærred, før jeg klippede den, men der er jo stor forskel på faldet i lærred og georgette, så det var svært at se den nøjagtige form i prøverne.
Så der er plads til forbedring, skulle der blive en anden gang. Det er dog heller ikke værre end at jeg har haft den på til to konfirmationer i sidste weekend.
Stoffet er Crepe Georgette fra Stof og Stil, og det er altså mørke blåt, hvis det er svært at se på skærmen. Min søster mener den er grå, min mor synes den er sort, men den ER altså blå!




Og så er bloggen kommet på Instagram – jojo!  Det er faktisk ikke fordi jeg er late mover som sådan, vil jeg bare lige sige, jeg har da været på Instagram som ”mig selv” gennem noget tid. Men nu har bloggen fået sin egen profil med navnet makwerk. Men hvorfor to forskellige profiler, hvorfor ikke bare ”mig selv” og bloggen i én”? - Spørger du måske. Jamen jeg ved det heller ikke, og det kan da også godt være det bliver lavet om engang. (F.eks. når det for alvor går op for mig hvor besværligt det er at administrere to konti på Instagram. Vorherre bevares)
Men indtil da, kan jeg vist bare bedst lide det sådan. Jeg er heller ikke så privat på bloggen, det hører til et andet sted for mig. Det er ikke fordi der er noget hemmeligt på min egen Instagram profil, som hedder ceciliemab, det er såmænd bare de klassiske børne- og udsigtsbilleder, og man må gerne følge med, hvis man er til den slags. Men fra nu af vil jeg spamme jer med stof, proces og resultater på makwerks Instagram, så kom og følg med!
Template by Pink + Lola