16. sep. 2013

Workshop om mønsterkonstruktion

I weekenden var jeg på en ret fantastisk workshop om mønsterkontruktion, hos Nanna med bloggen How to do fashion. Jeg synes ofte at jeg i mine syprojekter støder på problemer med pasform og tilretning, som jeg simpelthen ikke kan gennemskue hvordan jeg løser, så jeg var virkelig glad for muligheden.

Nanna havde til workshoppen syet 5 grundmodeller op, bukser, kjole, nederdel, frakke og skjorte. Ud fra grundmodellerne udviklede vi vores eget design og snitmønster, tilpasset vores egen krop. Og det selvfølgelig på den helt rigtige konstruktive måde, som - kan jeg godt afsløre - er noget HELT andet end det jeg normalt plejer at gøre, haha! Ikke noget med på-øjemål-og-sådan-cirka-det-passer-nok-meget-godt og andre lave gærder at hoppe over, nej det var med millimeter præcision, linealer und alles. Jeg opmålte endda sømrum!

Jeg valgte at kaste mig ud i konstruktionen af et par bukser, selvom Nanna advarede mig om at det er noget af det sværeste overhovedet. Men jeg tog chancen. Jeg har forsøgt så mange gange at sy et par gode bukser, og det lykkes bare aldrig helt. Så med ekspert hjælp fra Nanna, satsede jeg på endelig at knække koden.
Det var et ambitiøst projekt, jeg var igennem 3 prøvemodeller og nåede ikke at sy dem op i det endelige stof. Men jeg synes jeg fik lavet et mønster til et par super gode bukser, der passer lige præcist til mig og min facon.

Det var en helt vildt god weekend, meget spændende og meget lærerig. Og to hele dage til fordybelse i et enkelt projekt, det kan jeg ikke huske hvornår jeg sidst har givet mig selv tid til.
Jeg var helt lykkelig lørdag aften, og meget, meget træt søndag aften, hvor savnet af min baby gnavede så meget, at jeg måtte ud i togets mellemgang og vande høns et par gange, på den uendeligt lange tur tilbage til Århus.

Nu skal jeg have syet mine bukser op i rigtigt stof, og jeg er vildt spændt på resultatet. Kig også forbi Maria, Asli, Christina, Anne-Sofie og Karen, og se hvad de fik ud af weekenden. Der blev lavet så mange fine ting.

Og hold så godt øje med How to do fashion bloggen, og Nannas næste workshops. Man kan være med på alle niveauer, og med alle grader af erfaring. Måske ses vi? Jeg ønsker mig i hvert fald et kursus mere i julegave!



10 kommentarer:

  1. Hej Cecilie

    Det var superhyggeligt at møde dig og jeg glæder mig meget til at se et færdig resultat af alle anstrengelserne. Må jeg låne billedet med mine hænder til et indlæg?
    Rigtig god aften.

    KH Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen,
      I lige måde, det var rigtig hyggeligt:-) Er spændt på at se din færdige skjorte. Og ja selvfølgelig, du låner bare. Jeg har også et par stykker mere af dig (og dine hænder) hvis du kunne tænke dig dem?

      Slet
  2. Det lyder også som en skøn, hyggelig og lærerig weekend! Kan det passe at det er i Lines kælder?

    De små baryler kan være ganske svære at undvære, selvom mig-tid kan være nok så tiltrængt. :)

    PS: Når der bruges målebånd til sømrum, så er det sørme præcisionsarbejde!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var nemlig i Lines kælder:-) Og ja pyha, det var lidt en overvindelse at være væk fra bebsen, sådan for første gang, men jeg er glad for at jeg gjorde det.

      Slet
  3. Du er SÅ sej at du kastede dig ud i projekt bukser! Jeg glæder mig meget til at se den endelige version. det var en fantastisk weekend og rigtig hyggeligt at møde dig.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christina, ja jeg er også rigtig spændt på resultatet! Heldigvis har Nanna tilbudt lidt langdistance hjælp, hvis nu der er noget der slet ikke duer. Men det tror jeg faktisk ikke.
      Også hyggeligt at møde dig! Måske ses vi til en senere workshop:-)

      Slet
  4. Hej Cecilie. Tak for sidst. Gode billeder - især det af Asli og kjolen. Det er ret sigende for, hvordan det foregår sådan noget mønsterkonstruktion.
    Håber du nyder at være hjemme ved den lille igen :-) KH Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak, Maria:-) Ja det var dejligt at komme hjem og snuse til lillen igen. Men hun var godt nok sur på mig hele mandag!

      Slet
  5. Jeg er vild med formuleringen "jeg målte endda sømrum op!". Haha. Jeg havde det lige præcis ligesådan. Jeg glæder mig til at se dine færdige bukser :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vi var virkelig ude af comfortzonen der:-) Glæder mig også til at få bukserne færdige, men der er jo desværre alt for lidt tid i døgnet!

      Slet

Template by Pink + Lola